Friday, August 27, 2010

MAKANAN INDIA-






VADAI
Vadai atau, disebut 'Wah-dei', merupakan sejenis makanan India. Ulundu Vadai yang diperbuat daripada tepung beras dan berbentuk roda dengan lubang di tengah. Ia diperbuat dari dal dan kentang. Terdapat juga hirisan cili hijau, daun kari dan bawang merah dicampurkan sekali. Ulundu Vadai biasanya lebih sedap sekiranya dimakan bersama chutney atau kuah kari.

Paruppu vadai
Ia berbeza dengan ulundu vadai iaitu ia diperbuat daripada kacang dhal.Ia akan digoreng hingga garing seperti warna coklat.

Putu Mayam
Putu mayam ialah sejenis makanan manis yang selalunya dimakan ketika sarapan pagi ataupun sebagai snek.
Putu mayam diperbuat daripada adunan tepung beras yang dicampur dengan air, santan kelapa yang kemudiannya, doh itu ditekan ke penyaring untuk menjadikannya seperti mi halus. Selepas itu, ia akan distimkan dengan perahan air daun untuk dijadikan sebagai perasa. Setelah siap, mi itu akan dihidangkan bersama-sama parutan kelapa dan gula melaka.


Kollukattai
Ia diperbuat daripada tepung beras dengan campuran kelapa parut, kacang dhal dan gula.Ia akan dikukus hingga masak.Ia juga merupakan makanan kegemaran "dewa ganapathi".Kuih ini akan dihidangkan semasa upacara tertentu bagi kaum india.

1 comment: